Filteri
close
Tip rezultata
Svi rezultati uključeni
keyboard_arrow_down
Od
RSD
Do
RSD
Sortiraj po
keyboard_arrow_down
Objavljeno u proteklih
keyboard_arrow_down
Sajtovi uključeni u pretragu
Svi sajtovi uključeni
keyboard_arrow_down

Pratite promene cene putem maila

  • Da bi dobijali obaveštenja o promeni cene potrebno je da kliknete Prati oglas dugme koje se nalazi na dnu svakog oglasa i unesete Vašu mail adresu.
26-50 od 47557 rezultata

Broj oglasa

Prikaz

format_list_bulleted
view_stream
26-50 od 47557 rezultata

Prikaz

format_list_bulleted
view_stream

Režim promene aktivan!

Upravo ste u režimu promene sačuvane pretrage za frazu .
Možete da promenite frazu ili filtere i sačuvate trenutno stanje

Aktivni filteri

  • Tag

    Rezervni delovi
  • Tag

    Umetnost
  • Tag

    Istorija i teorija književnosti i jezika
  • Cena

    5,500 din - 8,999 din

Pločice za zadnje kočnice Brembo P 85 119 garnitura 4 kom. Kočioni sistem Lucas, sa električnim indikatorom istrošenosti. WVA 24606, 25214 Audi A4 Avant (8K5,B8) RS4 quattro 05/12>08/15, A5 (8T3) (PR:GP2) / A5 Convertible (8F7) (PR:2ED) RS5 quattro 03/10>08/15, A6 (4G2,C7,4GC)(PR:vidi link "Detaljnije") 1.8 TFSI / 2.0 TDI / 2.0 TDI quattro / 2.0 TFSI / 2.0 TFSI quattro / 2.8 FSI quattro / 3.0 TDI / 3.0 TDI quattro / 3.0 TFSI quattro / S6 quattro 01/12>, A6 Allroad (4GH,4GJ)(PR:vidi link "Detaljnije") 3.0 TDI quattro / 3.0 TFSI quattro 01/12>, A6 Avant (4G5,C7,4GD)(PR:vidi link "Detaljnije") 1.8 TFSI / 2.0 TDI / 2.0 TDI quattro / 2.0 TFSI / 2.0 TFSI quattro / 2.8 FSI quattro / 3.0 TDI / 3.0 TDI quattro / 3.0 TFSI quattro / RS6 performance quattro / S6 quattro 02/12>, A7 Sportback (4GA,4GF) (PR:vidi link "Detaljnije") 1.8 TFSI / 2.0 TFSI / 2.0 TFSI quattro / 3.0 TDI / 3.0 TDI quattro / 3.0 TFSI quattro / RS7 performance quattro / RS7 quattro / S7 quattro 10/10> Porsche Macan (95B) (nije za keramički kočioni disk) 2.0 10/15> Detaljnije Brembo kataloški broj: P 85 119 OEM brojevi: 4G0698451B 4G0698451C Proizvođač: Brembo S.P.A. Italija Zemlja porekla: Italija Uvoznik: Sanel d.o.o. Beograd Nisu nađene recenzije Ocenite ovaj proizvod Podelite vaše utiske sa ostalim kupcima Napišite recenziju Proizvođač: Zemlja porekla:

Prikaži sve...
5,640RSD
forward
forward
Detaljnije

Pločice za zadnje kočnice Brembo 07BB28SP garnitura 2 kom. Sinter Brembo kočione pločice, karakteriše ih odlična zaustavna moć i velika pređena kilometraža. Visok koeficient trenja čini ih efikasnim u hladnim i toplim uslovima. Dimenzije 94 x 36,2 x 8,6 mm. BMW motocikli: HP2 Megamoto K 1200 R K 1200 S 05-07 K 1200 S 2008 K 1300 GT K 1300 R K 1300 S R 1100 GS R 1100 R R 1100 RT R 1100 S 01-06 R 1100 S 98-00 R 1100 S ABS 01-06 R 1150 GS 02-04 R 1150 GS 99-01 R 1150 GS Adventure R 1150 RR 1150 RS R 1150 RT R 1200 C R 1200 GS 04-07 R 1200 GS 08-09 R 1200 GS 10-12 R 1200 GS Adventure 06-07 R 1200 GS Adventure 08-09 R 1200 GS Adventure 10-13 R 1200 R -14 R 1200 RT -13 R 1200 S R 1200 ST R 850 C R 850 GS R 850 R 03-07 R 850 R 94-02 R 850 RT 02-06R 850 RT 94-01 R 850 RT ABS 94-01 S 1000 XR 15-17 Brembo kataloški broj: 07BB28SP Proizvođač: Brembo S.P.A. Italija Nisu nađene recenzije Ocenite ovaj proizvod Podelite vaše utiske sa ostalim kupcima Napišite recenziju Proizvođač: Brembo S.P.A. Italija Zemlja porekla: Italija Uvoznik: Inter Cars d.o.o. Beograd

Prikaži sve...
5,790RSD
forward
forward
Detaljnije

Pločice za prednje kočnice Brembo P 06 054 garnitura 4 kom. Kočioni sistem Teves, sa pripremom za indikator istrošenosti. Zamenjuje Brembo P 06 031 WVA 23313, 23312 BMW 5 (E60) / 5 Touring (E61) 520 d / 520 i / 523 i / 525 d / 525 d xDrive / 525 i / 525 i xDrive / 525 xd / 525 xi / 528 i (E60) / 530 d / 530 d xDrive / 530 i / 530 i xDrive / 530 xd / 530 xi / 535 i (E60) / 540 i / 545 i / 550 i 12/01>12/10, 6 (E63) / 6 Convertible (E64) 630 i / 645 Ci / 650 i 01/04>07/10, 7 (E65,E66,E67) 730 d / 730 i,Li / 730 Ld / 735 i,Li / 740 d / 740 i,Li / 745 i,Li / 760 i,Li 11/01>12/09 Detaljnije Brembo kataloški broj: P 06 054 OEM brojevi: 34111763089 34112339269 34112339270 34112339271 34112339273 34116753668 34116761283 34116763089 34116763591 34116764540 34116767191 34116767580 34116781873 34116784129 34116794913 34116794915 34116794916 34116794918 34116794919 Proizvođač: Brembo S.P.A. Italija Zemlja porekla: Italija Uvoznik: Sanel d.o.o. Beograd Nisu nađene recenzije Ocenite ovaj proizvod Podelite vaše utiske sa ostalim kupcima Napišite recenziju Proizvođač: Zemlja porekla:

Prikaži sve...
5,780RSD
forward
forward
Detaljnije

Pločice za prednje kočnice Brembo P 23 136 garnitura 4 kom. Kočioni sistem brembo, sa električnim indikatorom istrošenosti. Zamenjuje Brembo P 61 093 WVA 24466, 24467 Citroen Jumper Box/Bus/Platform/Chassis (2000kg korisne nosivosti +visoka nosivost) 2.0 BlueHDi 110/130/130 4x4/160/160 4x4 / 2.2 HDi 100/110/120/130/150 / 3.0 HDi 145/155/160/180 04/06> Fiat Ducato Box/Bus/Platform/Chassis (2000kg korisne nosivosti) 115 Multijet 2,0 D / 100 Multijet 2,2 D / 110/120/130/150/180 Multijet 2,3 D / 120 Multijet 2,3 D 4x4 / 140 Natural Power / 150/160/180 Multijet 3,0 D 07/06> Peugeot Boxer Box/Bus/Platform/Chassis (2000kg korisne nosivosti +visoka nosivost) 2.0 BlueHDi 110/130/160 / 2.2 HDi 100/110/120/130/150 / 3.0 D / 3.0 HDi / 3.0 HDi 145/160/175 04/06> Detaljnije Brembo kataloški broj: P 23 136 OEM brojevi: 1612433780 77366023 77366024 77367090 Proizvođač: Brembo S.P.A. Italija Zemlja porekla: Italija Uvoznik: Sanel d.o.o. Beograd Nisu nađene recenzije Ocenite ovaj proizvod Podelite vaše utiske sa ostalim kupcima Napišite recenziju Proizvođač: Zemlja porekla:

Prikaži sve...
6,350RSD
forward
forward
Detaljnije

Set zupčastog kaiša Bosch 1 987 948 902 sadrži: 1 x Zupčasti kaiš 1 987 949 564 (broj zubaca: 132 / dužina: 1257mm / širina: 26mm) 1 x Zatezač Odgovara sledećim vozilima: Mitsubishi Carisma / Carisma Sedan (DA_) 1.9DI-D 09/00>06/06, Space Star (DG_A) 1.9DI-D 02/01>12/04 Nissan Interstar Bus/Sanduk (X70) dCi 80 07/02>, Primastar Sanduk/Van (X83) dCi 80 / dCi 100 03/01> Opel Movano Kombi/Sanduk (J9/F9) 1.9DTI 10/01>, Vivaro Kombi/platforma/Šasija/Sanduk (J7/E7/F7) 1.9Di/1.9DTI 08/01> Renault Espace IV (JK0/1_) 1.9dCi (JK0U/JK0G) 11/02>, Laguna Estate (K56W) 1.9dCi 09/99>03/01, Laguna I (B56W) 1.9dCi 09/99>03/01, Laguna II (BG0/1_) 1.9dCi (BG0E/BG0G/BG0R/BG1A/BG1W) 03/01>, Laguna II Sport Tourer (KG0/1_) 1.9dCi (KG0E/KG0R/KG0G/KG1W/KG1A) 03/01>, Master II Bus/Van (JD/FD) 1.9dCi 80 11/01>, Trafic II Bus/Platforma/Šasija/Van (JL/EL/FL) 1.9dCi/1.9dCi 80/1.9dCi 100 (JL0C/JL0B/ELOC/ELOB/FL0C/FL0B) 03/01> Vauxhall Volvo S40 I (VS) 1.9DI 07/00>12/03, V40 Kombi (VW) 1.9DI 07/00>06/04 Bosch kataloški broj: 1 987 948 902 Proizvođač: Robert Bosch GmbH Nemačka Zemlja porekla: EU Uvoznik: Robert Bosch d.o.o. Beograd Nisu nađene recenzije Ocenite ovaj proizvod Podelite vaše utiske sa ostalim kupcima Napišite recenziju Proizvođač: Zemlja porekla:

Prikaži sve...
7,400RSD
forward
forward
Detaljnije

Set zupčastog kaiša Bosch 1 987 946 358 (zamenio je 1 987 948 580) sadrži: 1 x Zupčasti kaiš 1 987 949 435 (broj zubaca: 141 / dužina: 1343mm / širina: 25mm) 1 x Zatezač 1 987 949 818 1 x Usmeravajući točkić (roler) 1 987 949 819 Odgovara sledećim vozilima: Citroen Berlingo 2.0 HDi 90 (MFRHY/MBRHY/MCRHY) 12/99>, Dispatch 2.0 HDi 95/110 10/99>, Relay 2.0 HDi 11/01>, Xsara (N0/N1/N2) 2.0 HDi 90 02/99>03/05, Xsara Picasso (N68) 2.0 HDi 12/99> Fiat Ducato (230/244) 2.0 JTD 07/01>, Scudo (220P/L) 2.0 JTD Multijet 12/99>12/06, Ulysse (220) 2.0 JTD 10/99>08/02 Lancia Zeta (220) 2.0 JTD 09/99>09/02 Peugeot 206 Hatchback/SW 2.0 HDi / 2.0 HDi 90 12/99>, 306 / 306 Break/Hatchback 2.0 HDi 90 06/99>04/02, 406 / 406 Estate 2.0 HDi 90/110 06/98>10/04, 806 2.0 HDi 08/99>08/02, Boxer 2.0 HDi 08/01>, Ranch 2.0 HDi 02/00> Kataloški broj: Bosch 1 987 946 358 Proizvođač: Robert Bosch GmbH Nemačka Zemlja porekla: EU Uvoznik: Robert Bosch d.o.o. Beograd Nisu nađene recenzije Ocenite ovaj proizvod Podelite vaše utiske sa ostalim kupcima Napišite recenziju Proizvođač: Zemlja porekla:

Prikaži sve...
5,680RSD
forward
forward
Detaljnije

TOR, pehar/putir koji osim što je prelep ukras ili poklon, ima i upotrebnu vrednost - može se koristiti za piće. Savršena izrada do najsitnijih detalja. Visina pehara je 19cm, ima čašicu od nerđajućeg čelika zapremine čak 180ml koja se po potrebi vadi i pere na uobičajen način. Sam pehar je od rezina, masivan, ručno obojen, izvanrednog dizajna do najsitnijih detalja. Pogledajte celokupnu našu ponudu inspirisanu srpskom, slovenskom (i pomalo vikinškom i keltskom) mitologijom https://www.kupindo.com/Clan/ROD-suveniri/SpisakPredmeta

Prikaži sve...
6,200RSD
forward
forward
Detaljnije

Prikaži sve...
6,899RSD
forward
forward
Detaljnije

Prikaži sve...
5,699RSD
forward
forward
Detaljnije

Stara slika iz vremena Kraljevine naslikana tehnikom ulje na kartonu sa verskim motivom dimenzija sa ramom 70x60 ram je sirine 10cm ram ima manja ostecenja slika vrlo dobro ocuvana.

Prikaži sve...
5,999RSD
forward
forward
Detaljnije

Stari horoskopski znak VAGA. Rucno izradjena slika od bakra. Dimenzije 19 x 26,5 cm.

Prikaži sve...
8,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Early Spanish Manuscript Illumination autor John Williams Chatto & Windus, London 1977, prvo izdanje meki povez 119 strana, ilustrovana ( 40+ ilustracija u punom koloru ) veliki format 28 x 20 cm Knjiga je na ENGLESKOM jeziku! Knjiga iz moje licne kolekcije, kupljena nova, pazljivo koriscena. Cista, povez kompaktan, bez tragova koriscenja. Iluminacija (srednjovekovni latinski illuminatio): istorijski, u srednjem veku, ukrašavanje starih rukopisnih knjiga minijaturama, inicijalima i ornamentima.

Prikaži sve...
6,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Horoskopski znak-SKORPIJA, rucno izradjena slika od bakra. Dimenzije 23 x 28 cm.

Prikaži sve...
7,500RSD
forward
forward
Detaljnije

Brod, bakar, ručni rad. Dimenzije 21 x 23,5 cm.

Prikaži sve...
7,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Prikaži sve...
8,399RSD
forward
forward
Detaljnije

Prikaži sve...
6,599RSD
forward
forward
Detaljnije

Ulje na platnu, potpisana od strane umetnika. Dimenzija sa ramom 88x68cm, a samo delo 80x60cm

Prikaži sve...
8,500RSD
forward
forward
Detaljnije

Akvarel i tus na akvarel papiru 40 *30 cm. Akademski umetnik Ivana Petrovski Hvala sto kupovinom mojih radova ucestvujete u ostvarenju mog sna

Prikaži sve...
5,550RSD
forward
forward
Detaljnije

Izuzetno lep pejzaž,oslikan sa punim nanosom uljanih boja na profi lanenom platnu, koje je kaširano na čvrstoj podlozi, lesonitu, dimenzija 30x60 cm. Slika je uramljena u de luxe drvenom ramu, čije su spoljne dimenzije 44x74 cm.Slika je delo akademske slikarke Sandre Živković, koja je i potpisala svoj rad.

Prikaži sve...
7,000RSD
forward
forward
Detaljnije

ARHITEKTURA: ELEMENTI ARHITEKTONSKOG STILA Majls Luis Kapitalno izdanje, monografija. Žanr: Umetnost, Izdavač: Mono i Manjana, Pismo: latinica, tvrd povez, broj strana 400. Format: 26x34 cm. Godina izdanja 2009. Arhitektura je najuniverzalnija umetnost na svetu; na nju je uticala istorija, oblikovala ju je ljudska ingenioznost i odredila ljudska kreativnost. Ona je tačka u kojoj se stiču projektntsko i neimarsko. Simboli koji definišu kulture sveta, od hramova i kuća do oblakodera i stadiona. Detaljno razmatrajući pojedinačne elemente kao što su temelji, zidovi, krovovi, stepeništa i prozori koji postoje i na javnim i na privatnim građevinskim objektima, u knjizi Arhitektura: Elementi arhitektonskog stila, možemo naći jedinstven pregled istorije arhitekture i građevinarstva. Ovde su opisane svrha, faza projektovanja i praktična primena svih tih sastavnih delova, i pri tom su objašnjena pojavna obličja svake od tih faza. Pored toga, u knjizi su posebno osvetljena tehnička dostignuća neimara, arhitekata i inženjera, kao i karakteristična estetika svojstvena različitim dobima i pokretima. Autori knjige su članovi jednog međunarodnog tima istoričara arhitekture i arhitekata.

Prikaži sve...
6,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Akvarel i tus na akvarel papiru 40 *30 cm. Akademski umetnik Ivana Petrovski Hvala sto kupovinom mojih radova ucestvujete u ostvarenju mog sna

Prikaži sve...
5,550RSD
forward
forward
Detaljnije

Akvarel i tus na akvarel papiru 40 *30 cm. Akademski umetnik Ivana Petrovski Hvala sto kupovinom mojih radova ucestvujete u ostvarenju mog sna

Prikaži sve...
5,500RSD
forward
forward
Detaljnije

Divno oslikan pejzaž, sa punim nanosom uljanih boja, naprofivlanenom platnu, koje je kaširano na čvrstu podlogu, lesenitu, dimenzija 50x60 cm. Delo slikara Fracuza, koji je potpisao svoj rad. Slika je uramljena u divnom drvenom ramu, čije su spoljnd dimenzije 65x75 cm.

Prikaži sve...
8,000RSD
forward
forward
Detaljnije

Seoska idila prikazama na divan način. Oslikana sa punim nanosom uljanih boja na lanenom platnu, koje je zategnuto na blind ramu, dimenzija 40x50 cm. Delo je Sandre Živković, akademske slikarke. Slika je nova, kao i lep i moderan drveni ram, čije su spoljne dimenzije 50x60o cm.

Prikaži sve...
7,000RSD
forward
forward
Detaljnije

15 x 4 x 2,3 cm drvo (hrastovina iz kolubare), rucni rad naiva, brut art. folk art, primitive & outsider art samo srbija ovaj predmet ne saljem u inostranstvo serbia only I do not send this item abroad Dragiša Stanisavljević (Jabučje, 1921 – 21. avgust 2012) bio je vajar, klasik naivne umetnosti Srbije. Rođen je 1921. godine u Jabučju kod Valjeva, Srbija. Skulpturom se bavio od 1958. Život na selu i vaspitanje u duhu patrijarhalnih načela, zavičajno okruženje stoletnim šumama podstakli su svakako njegov nagon za slobodom i oblikovanjem. Apsolutni je samouk, snažnog osećaja za stilizaciju forme. Umro je 2012. godine u Jabučju. Frontalnost i jednostavnost u izrazu, arhaično shvatanje forme, nesvesno su postignuti. Iz crnih, stoletnih debala umetnik oslobađa čistu formu, gladeći je do sjaja. Zaobljava je i ističe njenu organsku bit. Završava ono što je priroda davno započela. Sve je stilizovano gotovo do ogoljene, osnovne praforme, redukovano s izrazitim osećajem za meru, kakav su posedovali samo izvorni umetnici primitivnih kultura. Instiktivno stvaralaštvo ovog umetnika koje traje već više od pet decenija, ukazuje na snagu autentičnosti njegovih originalnih formi, na vezu između praiskonskog i modernog senzibiliteta likovnog izražavanja. Stoletna hrastovina koju vadi iz korita obližnje reke, nosi sama po sebi neki tajanstveni trag na svojoj materiji, vrstu patine. Sa izrazitim osećajem za harmoniju, bez gestova, sa interesovanjem za duhovnu podlogu svojih likova. Dragiša nesvesno shvata ulogu forme u postizanju univerzalnog. Reljefno shvatanje forme sa izraženim vertikalnim komponovanjem pomoćiće umetniku u njegovoj jednostavnosti izraza naročito kada za motiv bira filozofska razmišljanja o odnosima ljudi, njihovim sudbinama, skrivenim osobinama, njihovom grehu ili molitvi. Izlagao je samostalno i grupno počev od 1964. godine, u zemlji i inostranstvu, kao i na gotovo svim međunarodnim izložbama naivne i marginalne umetnosti (svetskim trijenalima u Bratislavi, počev od šezdesetih godina, tematskim izložbama u Martinjiju, Parizu, Pragu, Budimpešti itd.) Za svoje monumentalne skulpture, dobijao je više nagrada i priznanja, od kojih je najznačajnija Nagrada za ukupan umetnički rad na 10. Bijenalu naivne i marginalne umetnosti, 2001. godine u MNMU, Jagodina, Srbija. ------------------------------------- Dragiša Stanisavljević rođen je u selu Jabučju – Srbija 1921. godine, gde je proveo čitav svoj život i umro 2012. u svojoj 91. godini. Potiče iz skromne porodice ali, umetnički veoma obdarene. Za Dragišu i njegovog sina Milana akademik Ivan Tabaković tvrdio je da su: ,,…bili i ostali istinski nukleusi vajarske umetnosti…”. Umetnikova sestra Ranka Dinić sa uspehom piše poeziju, a u svet likovne umetnosti sa žarom i uverenjem Stanisavljevića upustila se i unuka Ivana. Vaspitavan u duhu patrijarhalnih načela, rano je naučio da nemanje zameni umećem. Radio je kao železnički radnik, obrađivao zemlju, a bio je vičan i mnogim zanatima i poslovima. Kuća, ograda, pokućstvo – delo su Dragišinih ruku. Zimske večeri prekraćivao je režući razne upotrebne i ukrasne predmete od drveta i prodavao ih, kako bi dodatno popravio svoje prihode. Tako se dogodilo da ovi predmeti dođu u ruke slikaru i profesoru Ivanu Tabakoviću, koji je sa velikom pažnjom pratio i štitio rad samoukih umetnika. Posetio je Dragišu u Jabučju. Među rezbarenim kutijama, koricama u drškama za noževe, sviralama i štapovima, primetio je i nekoliko zabačenih, prašnjavih figura. Dragiša mu je objasnio da su to nezavršeni radovi, i da slične ,,nezavršene” figure, radi i njegov sin Milan. Upravo ti, ,,nezavršeni” sumarno obrađeni kipovi imali su snagu neposrednosti i prizvuke originalnosti koje je profesor naslućivao i priželjkivao. Uticaj stručnjaka na pojedine naivne umetnike bio je od velikog značaj u formiranju njihove umetničke ličnosti. Ali treba imati u vidu da su, pri tom, uvek bili presudni talenat i lična predispozicija autora. Uz potsticaj i podršku Ivana Tabakovića, Dragiša i Milan izlagali su zajedno već 1964. godine u Beogradskom grafičkom kolektivu. Ako posmatramo skulpturu “Troglavog” 1962. možda je predstava tri objedinjene figure u čvrsti stub, začetak nove legende o umetničkoj porodici sa dubokim korenjem i dugačkim trajanjem, čiji je začetnik Dragiša Stanisavljević, produžava je i nadmašuje sin Milan, a umetničku nit sa uspehom nastavlja unuka Ivana. ------------------------------------------------ Trpe Nikolovski o Dragiši Dragiša Stanisavljević vajar – naivac iz Jabučja godinama dokazuje da je kultura kad se lepota udruži sa istinom. Da vas upoznam sa pokojnim ocem..! Glosa: „Moj sin Milan, kad dovede prijatelje u našu kuću, koja je godinama već muzej naive, oronuo i dotrajao doduše, jer niko sem nas dvojice o njemu ne brine, pokazujući im skulpturu „Pokojnik”, a ja se odnegde pojavim na vratima, ima običaj da kaže: „E, sad, kad ste videli drvenog Dragišu, da vas upoznam i sa njenim autorom, mojim pokojnim ocem!” Piše Trpe Nikolovski Krevet je Dragiša napravio od tesanih dasaka hrastovine i ukrasio reljefnim predstavama Bogorodice sa Hristom, Arhanđela Mihajla, cara Lazara i carice Milice. Pored kreveta nalazi se masivni kovčeg sa ležećom figurom pokojnika sa šajkačom na glavi, šiljkanima na nogama, brič pantalonama, išaranim čarapama, vezenim jelekom, do grla zakopčanoj košulji, i rukama stisnutim uz telo. Sa strane kovčega izrezbarena je pogrebna povorka, utučenih ljudi, biće valjda, komšija i prijatelja. Više je nego očigledno da drveni „Pokojnik” ovde preuzima ulogu dvojnika samog umetnika. Zauzima Dragišino mesto na kovčegu sve dok on ne završi započete poslove u ovom životu. Izvajao ga je posle jedne preležane bolesti, da po narodnom običaju iznenadi smrt i preuzme zlo. – Kad dođe vreme, kad ja rešim – šali se, smejući se punim srcem Dragiša – ima da legnem na onaj krevet, pored ovog mog ispisnika, pa ujutro, ko se od nas dvojice probudi, taj će i da navabi živinu. A dotle, samo ću ovako da ga pokazujem ljudima. – Znate kako ga je radio, kako mu je uzimao meru – šali se sin Milan koji nas je krivudavim stazama i bogazama pored tamnavskih ugljenokopa, uz Kolubaru i dovezao do očevine u Jabučju, koju bi, kako reče, jer je zabita, dolazeći iz Beograda, teško mogli da nađemo . – Legao je na jednu dasku i rekao unuci da mu kredom povuće po dasci, baš tamo gde mu se završavaju šiljkani i šajkača, i obavezno ocrta i popola, gde je bio zategao pojas od pantalona. To su mu bile mere za skulpturu. Nije hteo da omane ni u milimetar, da ne napravi nekog drugog, nego sebe. – Bilo mi od tada nekoliko puta loše – nastavlja priču Dragiša – al’ zahvaljujući ovom mom dvojniku, dubleru, ja svanjivam svako jutro i idem za živinom, a ko zna da li bi tako bilo da se ovaj ovde nije opružio. No, ne uzima ni njega, biće da mu još nismo po volji, evo ga, leži, vidite ga… – smeje se šeretski naš domaćin. U sobi između kovčega i kreveta nalaze se skulpture „Molitva” i „Krilati anđeo”. Zidove sobe krase reljefni prikazi „Tajne večere”, „Skidanja s krsta” i mnoštvo ikona. Iz ove sobe proisteklo je Dragišino poimanje sveta i umetnosti sve što umetnik opaža i spoznaje u mirnom seoskom okruženju zelenih proplanaka oko Kolubare, ali i crnih ogromnih rupčaga tamnavskih ugljenokopa koji se neumitno približavaju prvim okućnicama rodnog mu Jabučja. – Ko smrt čeka – zagonetno će Dragiša – taj će otkriti sve što mu je na srcu. Ali, što više i što dublje saznaješ svoj život, tim manje veruješ da se on može uništi smrću. Za Dragišu je sve tema, pogotovo što je rano naučio da nemanje zameni umećem. Radio je kao železnički radnik i ratar, a bio je, i dandanji je, vičan i mnogim zanatima. Kuća, ograda, pokućstvo, sve je to delo Dragišinih ruku. Još kao dete, zimske večeri, prekraćivao je režući razne upotrebne i ukrasne predmete od drveta, poneke ih prodajući na beogradskim pijacama. I sve tako do 1964.godine, kada su njegove rukotvorine nekako došle u ruke slikaru i profesoru Ivanu Tabakoviću, koji je sa velikom pažnjom pratio i štitio rad samoukih slikara. Uz podsticaj, podršku i na nagovor profesora, Dragiša i sin mu Milan, izlagali su zajedno sa njim svoje rezbarije u drvetu. Bilo je to pre tačno četrdeset godina u Beogradskom grafičkom kolektivu, a novinari nisu mogli čudom da se načude; profesor Tabaković izlaže zajedno sa dva vajara – naivca. Saživljenost sa prirodom i ljudima ogleda se i u izboru materijala u kome on i sin danas rade. Kao što je njegov pogled okrenut ka veri i mitu, tako je odabrao i drvo koje i samo ima svoju istoriju i legendu: crna hrastovinu koju vade iz tresetišta pored Kolubare. Prastara je, otporna i jaka, toliko čvrsta, da ponekad i tri testere „štilovke” odu na remont dok se skulptura napravi. – Vreme, voda i zemlja tvorili su njenu građu baš kao i ljude koje od nje vajam i režem – kaže Dragiša, milujući jedno od tri stabla visoka nekih tri do pet metara, širine oko dva metara, izvađenih sa tamnavskih kopova. – U oba slučaja reč je o životu, stradanju i ponovnom rađanju – nastavlja Dragiša. – Kao što selišće na stablu menja, tako prolazi i ljudski rod. Odlaze jedni, dolaze drugi ljudi, al’ za njima, treba nešto lepo da ostane. Ja se trudim, i uspevam. Moj Milan me je nadmašio u svemu, on me je i naučio nekim savršenstvima u skulpturi, pa na onu njegovu pošalicu da ljude upoznaje s pokojnim ocem ja uzvraćam; e, tako ti je kod nas Stanisavljevića, „od sina je ostanulo ocu”. Milan je vrhunski suklptor. Na meni prihvatljiv način prenosio mi je savete učenog profesora Ivana Tabakovića, preuzevši na sebe ulogu čuvara mojih, kako jednom neko napisa, u crnoj kolubarskoj hrastovini neiskvareno oblikovanih osećanja. Dragišu produžava i nadmašuje sin Milan, a umetničku nit sa uspehom nastavlja i unuka Ivana, koja nosi ime pokojnog profesora Ivana Tabakovića. A da sudbinski božji prst bude čudovišniji, rođena je istog dana kada je velikan srpske umetnosti preminuo. ANTRFILE: Divili se Evropljani, al’ i Amerikanci Dragišine skulpture nalaze se voljom ljudi kojima su se dopale, u kolekcijama bogatih na svih pet kontinenata. Dve godine, njegove skulpture, zajedno sa radovima slikara i naivaca iz Jugoslavije, obišle su čitavu Ameriku od Vašingtona do Tenseija. Ljudi su kupovali, divili se i uživali. – Ja se ne mučim dok radim. Ne tražim i ne izmišljam rešenja, koj’ će mi… Kad ne znam ‘de je čovek popola, šta mu je nagore, a šta nadole, ja legnem na deblo, unuka mi kredom il’ noktom, zabeleži kraj glave, stopala, i tu gde mi je kaiš na pantalonama, da imam celu figuru, i eto ti čoveka. Koja, druga mera, mi treba. Nikoja. Tako rezbareći izradio sam sve svece i vladare srpskog roda i poroda, od slavske mi ikone Svetog Đorđija, do Lazareve subote, gde je sedam likova na ikoni, sa crnim gavranom zloslutnikom nad glavom. I sve je to ovde, u ovoj mojoj kući, koja bi da je volje i para valjevskih i drugih vlasti, mogla i muzej da bude, da ljudi dolaze, gledaju i uživaju. ANTRFILE: Da spustim skulpturu, tu na Terazije – Imam jedan san – kaže Dragiša – Da me neko odvede kod gradonačelnika Beograda Radmile Hrustanović da mogu da joj pokažem skice za skulpturu koju sam namenio Beogradu. Da onda tu skulpturu uradim, za to još imam snage, i da bude jedno pet metara visoka i dva široka, od crne kolubarske hrastovine, koja je na dnu reke u mulju ležala neki kažu 10.000 a neki i 100.000 godina. Da onda ovde u selo dođe helikopter, da vežu lancima to moje delo i da ga spuste na Terazije, gde bi posle vekovima podsećalo na Dragišu Stanisavljevića iz Jabučja. Jeste, to sanjam. I da znate, srećan je onaj ko ima snove koji ga uspavljuju. Naspavao se toliko da mu se više i ne mili živeti, nego radostnik samo sanja… ----------------------------------------------------- He was born in Jabučje near Valjevo in 1921. He began doing sculpture in 1958. The life in the country under patriarchal principles, with century-old forests of his homeland and the impulse for modelling were basic motivational preferences of Dragiša Stanisavljević. Frontal aspect, simplicity of expression and archaic approach to form are unconsciously achieved. The artist liberated the form, polished it to brightness, made it round and emphasised its organic essence, thus completing what the nature had begun. Everything was stylised nearly to the bare, basic primordial form, and reduced with the pronounced sense for measure, which was known only to authentic artists of primitive cultures. More than five-decade-long instinctive and creative work of this artist pointed to the force of his authentic and original forms and the connection between primordial and modern sensibility of artistic expression. Age-old oak trunks which he tooled from the bed of the Kolubara River had a secret trace in its very substance, a kind of patina. With a pronounced sense of harmony, without gestures, expressive movements, but with interest in the spiritual background of his figures, Dragiša Stanisavljević understood the role of a form with the sensibility of a contemporary artist. Relief-like concept of form with pronounced vertical composition helped the artist with the simplicity of expression, especially when the selected motif was philosophical contemplation on human relationships, destinies, hidden characteristics, sins or prayers. He received many awards and recognitions for his monumental sculptures, among which the Award for Entire Artistic Work at the Tenth Biennial of Naïve and Marginal Art in Jagodina, 2001 was the most significant. He is a world classic. References: Oto Bihalji-Merin, Snovi i traume u drvetu, Beograd,1962 M. Bošković; M.Maširević, Samouki likovni umetnici u Srbiji, Torino,1977 Oto Bihalji-Merin; Nebojša Bato Tomašević, Enciklopedija naivne umetnosti sveta, Beograd, 1984 N. Krstić, Naivna umetnost Srbije, SANU, Jagodina, 2003 N. Krstić, Naivna i marginalna umetnost Srbije, MNMU, Jagodina, 2007 Lj. Kojić, Dragutin Aleksić, monografija, MNMU, Jagodina, 2007 N. Krstić, Histoire de Voire, Dragiša Stanisavljević,katalog, Pariz, 2012. N. Krstić, Outsiders, katalog, MNMU, Jagodina, 2013. -------------------------------------- Sveti Nikola (Patara, oko 270 — Mira, oko 345), u hrišćanstvu još poznat i kao Nikola Mirlikijski, Nikola Čudotvorac, svetac je u tradicionalnim crkvama, arhiepiskop Mire Likijske. U hrišćanstvu se poštuje kao čudotvorac, u istočnom hrišćanstvu još i kao zaštitnik putnika, zatvorenika i siromašnih, a u zapadnom hrišćanstvu još i kao zaštitnik gotovo svih slojeva društva, ali naročito dece. Često se prikazuje sa mitrom na glavi, simbolom njegovog episkopstva. Sveti Nikola je dao osnovu za stvaranje lika Santa Kloza. Na osnovu njegovih žitija, u kojima se govori o poklonu Svetog Nikole za tri kćerke siromašnog čovjeka, proizašao je običaj darivanja za Božić. U porti crkve Sv. Nikole u gradu Miri, gde je su bile nekad njegove mošti, nalazi se statua sveca u liku Deda Mraza (Božić Bate), a uz nju prikladna vreća poklona sa dečijim likovima. U drevnim žitijima Nikola Mirlikijsko obično se miješa sa Nikolom Patarskim zbog sličnih detalja u životima svetaca: oba su rodom iz Likije, bili su arhiepiskopi i poštovani su kao svetitelji i čudotvorci. Ove sličnosti su dovele do pogrešnog zaključka koji je postojao mnogo stoljeća, a to da je u istoriji crkve postojao samo jedan Sveti Nikola Čudotvorac. U Srpskoj pravoslavnoj crkvi Sveti Nikola se praznuje 22. (9) maja (prenos moštiju), 19. (6) decembra (dan smrti). Četvrtak je prema sedmičnom krugu bogosluženja u Pravoslavnoj crkvi posvijećen Svetom Nikoli, kao i Svetim apostolima.

Prikaži sve...
8,900RSD
forward
forward
Detaljnije
Nazad
Sačuvaj