Filteri
close
Tip rezultata
Svi rezultati uključeni
keyboard_arrow_down
Od
RSD
Do
RSD
Sortiraj po
keyboard_arrow_down
Objavljeno u proteklih
keyboard_arrow_down
Sajtovi uključeni u pretragu
Svi sajtovi uključeni
keyboard_arrow_down

Pratite promene cene putem maila

  • Da bi dobijali obaveštenja o promeni cene potrebno je da kliknete Prati oglas dugme koje se nalazi na dnu svakog oglasa i unesete Vašu mail adresu.
226-250 od 144482 rezultata

Broj oglasa

Prikaz

format_list_bulleted
view_stream
226-250 od 144482 rezultata

Prikaz

format_list_bulleted
view_stream

Režim promene aktivan!

Upravo ste u režimu promene sačuvane pretrage za frazu .
Možete da promenite frazu ili filtere i sačuvate trenutno stanje

Aktivni filteri

  • Tag

    Tehnika
  • Tag

    Filozofija
  • Tag

    Antikvarne knjige

Način povezivanja Žično povezivanje Karakteristike - Lightsync tehnologija pozadinskog osvetljenja omogućava sinhronizaciju osvetljenja sa drugim Logitech G uređajima - Logitech Gaming Software pruža potpunu kontrolu nad mišem - Mehanički prekidači pružaju brz odziv - Svi tasteri su programabilni - Promena DPI na klik bez izlaska iz igre Gaming Da Oblik miša Simetrični Dizajn miša Za desnu ruku Senzor Optički Rezolucija 8000 DPI Podesiva rezolucija Da Odziv (Polling rate) 1000 Hz / 1 ms Broj dodatnih tastera 3 tastera Pozadinsko osvetljenje Da Konekcija USB Boja Bela Brzina praćenja 200 IPS Ubrzanje 25 G Memorija miša Da Izdržljivost tastera Do 10 miliona pritisaka Program za podešavanja Da Dužina kabla 2,1 m Podržane verzije operativnih sistema Windows 7/8/10, MacOS 10.11+, ChromeOS Dimenzije 62 x 116 x 38 mm (ŠxVxD) Masa 85 g

Prikaži sve...
4,490RSD
forward
forward
Detaljnije

izdavač zora 1951 tvrdi povez 605 str jako lepo ocuvana

Prikaži sve...
199RSD
forward
forward
Detaljnije

VELIKA FILOZOFSKA BIBLIOTEKA flekave strane po obodu unutra odlično očuvane PROL.20/6

Prikaži sve...
999RSD
forward
forward
Detaljnije

Tip: AA, 1.2V, HR6 Kapacitet: 1500 mAh

Prikaži sve...
309RSD
forward
forward
Detaljnije

U dobrom stanju Tri studije o Hegelu / Theodor W. Adorno ; [preveo Aleksa Buha] Jezik srpski Godina 1972 Sarajevo : `Veselin Masleša`, 1972 (Tuzla : Grafičar) Fizički opis 181 str. ; 21 cm Biblioteka Logos Karton sa omotom Prevod dela: Drei Studien zu Hegel Pogovor: str. 137-181 Primjedbe i uputstva: str. 129-130 Bibliografija: str. 130-134. Predmetne odrednice Hegel, Georg Vilhelm Fridrih, 1770-1831 Adorno, Teodor V., 1903-1969 Adorno, Theodor W., 1903-1969

Prikaži sve...
500RSD
forward
forward
Detaljnije

Kobilica za kontrabas, veličina 4/4, materijal: drvo-beli javor, nova, nekorišćena, dimenzije date na slici. . .

Prikaži sve...
3,700RSD
forward
forward
Detaljnije

Bežicno prenosite muziku Savršeno za vaš mobilni telefon ili tablet Može se koristiti i kao Bluetooth handsfree komplet Prenosivi Bluetooth zvucnik sa ugradenim mikrofonom Bežicno prenosite muziku, do 10m Može se koristiti i kao Bluetooth handsfree komplet 3,5mm AUX ulaz sa uredajima koji nisu Bluetooth takode se može povezati putem audio kabla Takode reprodukuje muziku direktno sa micro SD kartice ili USB stick (max 32GB) Do 2 sata vremena za puštanje muzike Interfejs: Bluetooth v.5.0, Handsfree profil (ugradeni mikrofon) Bluetooth frekvencijski opseg: 2.402 GHz - 2.480 GHz RMS snaga: 5W Frekvencijski odziv: 100Hz - 20KHz S / N odnos:> 85dB Podrška za MicroSD kartice: do 32GB DC ulaz: MicroUSB 5 VDC do 1,5 A Baterija: punjiva baterija od 1200 mAh Dimenzije: 116x93x93mm Neto težina: 305g

Prikaži sve...
1,299RSD
forward
forward
Detaljnije

Materijal: Aluminijum Dužina: 90-180cm Max teret: 10kg Boja: Bela

Prikaži sve...
4,419RSD
forward
forward
Detaljnije

Iskusite savršen spoj tehnologije i umetnosti sa našim pametnim satom sa kultnim printom Keith Haring. Sa svojim elegantnim dizajnom i zadivljujućim vizuelnim prikazom, ovaj pametni sat je nosivo remek-delo koje vas izdvaja od ostalih, dodajući umetnički dodir vašim svakodnevnim interakcijama. Ostanite povezani i osnaženi sa više funkcija na dohvat ruke. Zahvaljujući displeju u boji, sve je udaljeno samo jednim dodirom, od provere obaveštenja do praćenja fitnes ciljeva. Pratite svoje zdravlje i pomoću integrisanih mogućnosti praćenja fitnesa. Pratite svoj otkucaj srca, korake i obrasce spavanja, stičući dragocene uvide da biste optimizovali svoje blagostanje i postigli prekretnice u fitnesu. Lako se povežite sa pametnim telefonom, primajući pozive, poruke i obaveštenja društvenih medija direktno na zglob. Prilagodite svoj pametni sat tako da odgovara vašem stilu i raspoloženju. Sa raznim opcijama za sat, možete bez napora da promenite svoj izgled, odražavajući vašu jedinstvenu ličnost i ljubav prema umetnosti. Napravljen da izdrži vaš aktivan životni stil, ovaj pametni sat je izdržljiv i otporan na kapljice vode. • Zdravstvene funkcije: praćenje otkucaja srca, krvni pritisak i zasićenje kiseonikom• Funkcije treninga: brojanje kalorija, brojanje koraka, rastojanje (deljeni GPS sistem), praćenje vremena treninga• Automatsko praćenje faza spavanja• Upozorenja za pozive i poruke• Daljinski upravljač za muziku• Full touch ekran u boji od 1,81''• Vodootporan: IP67 sertifikat• Trajanje baterije do 4 dana

Prikaži sve...
3,099RSD
forward
forward
Detaljnije

XSX Monster Truck Championship

Prikaži sve...
919RSD
forward
forward
Detaljnije

Univerzalno - odgovara vec´ini pametnih telefona, PDA uredaja do 6" Usisna caša za lako fiksiranje Dugacak fleksibilan vrat -Univerzalni automobilski držac za pametni telefon -Podesiva širina za upotrebu sa telefonima širine od 55 do 80 mm -Fleksibilan vrat za postavljanje telefona pod bilo kojim uglom -Snažna fiksacija usisne caše na bilo kom prozoru automobila Materijal: ABS + EVA Neto težina: 0,12 kg Dužina vrata: 170 mm Podesiva širina: 55 - 80 mm Dimenzije: 141 x 112 x 80 mm (bez ruke)

Prikaži sve...
499RSD
forward
forward
Detaljnije

Narodno Pozorište Beograd jedinstveno za kolekcionare

Prikaži sve...
2,390RSD
forward
forward
Detaljnije

BATERIJA ZA NIKON Original Nikon EN-EL11 Rechargeable Lithium-Ion Battery - 3.7V, 680mAh BATERIJA NOVA NEUPOTREBLJENA NIKAD NIJE PUNJENA

Prikaži sve...
1,500RSD
forward
forward
Detaljnije

FILOZOFSKA BIBLIOTEKA BIGZ Beograd 1991 kao NOVA nečitana

Prikaži sve...
2,699RSD
forward
forward
Detaljnije

odvojile se korice Napredak Beograd 1920

Prikaži sve...
499RSD
forward
forward
Detaljnije

Text Oglasa Prodavac prihvata svu odgovrnost za ovaj predmet oglasavanja. IN predmet broj: 40492 Apple iPhone XS 64GB = €400 ,iPhone XS Max 64GB = €430,iPhone X 64GB = €300,iPhone 8 64GB = €250, Apple iPhone XR 64GB = €350 , Whatsapp Chat : +27837724253 Kontaktirajte nas putem: EMAIL: [email protected] , EMAIL: [email protected] , Whatsapp Chat: +27837724253 , Apple iPhone XS 64GB == 400 EUR , Apple iPhone XS 256GB == 430 EUR , Apple iPhone XS 512GB == 470 EUR, Apple iPhone XS Max 64GB == 430 EUR,Apple iPhone XS Max 256GB == 460 EUR , Apple iPhone X 64GB == 300 EUR , Apple iPhone X 256GB == 330 EUR, Apple iPhone 8 64GB == 250 EUR i Apple iPhone 8 Plus 64GB ==270 Euro Mi smo dobavljač mobilnog telefona. Imamo trgovine u Velika Britanija i Južnoj Africi. Dostavljamo svim zemljama širom svijeta preko Fedex, DHL i UPS i koristimo uslugu brzog isporuka tako da u većini slučajeva isporuka traje 3 dana. Nudimo besplatnu dostavu u sve zemlje. Ovi pametni telefoni ili tableti su 100% originalni, potpuno otključani za sve mreže u svim zemljama, novi, zapečaćeni u novoj kutiji s 2 godine jamstva Dobit ćete 10% popusta za red 2 ili više jedinica zainteresirani kupac trebao nas kontaktirati na sljedeće: EMAIL: [email protected] , EMAIL: [email protected] , Whatsapp Chat: +27837724253 , Nazovite ili WhatsApp: +27837724253 , Apple iPhone XS 64GB == 400 EUR, Apple iPhone XS 256GB == 430 EUR, Apple iPhone XS 512GB == 470 EUR, Apple iPhone XS Max 64GB == 430 EUR, Apple iPhone XS Max 256GB == 460 EUR, Apple iPhone XS Max 512GB == 490 EUR, Apple iPhone X 64GB == 300 EUR, Apple iPhone X 256GB == 330 EUR, Apple iPhone XR 64GB == 350 eura, Apple iPhone XR 128GB == 380 eura, Apple iPhone XR 256GB == 420 eura, Apple iPhone 8 64GB == 250 EUR, Apple iPhone 8 256GB == 270 EUR, Apple iPhone 8 Plus 64GB == 270 EUR, Apple iPhone 8 Plus 256GB == 300 EUR, Apple iPhone 7 32GB ===== 200 EUR, Apple iPhone 7 128GB ===== 220 EUR, Apple iPhone 7 256GB ===== 240 EUR, Apple iPhone 7 Plus 32GB ===== 220 EUR, Apple iPhone 7 Plus 128GB ===== 240 EUR, Apple iPhone 7 Plus 256GB ===== 260 EUR, APPLE Watch Series 4 44 mm === 320 EUR, APPLE Watch Series 4 40 mm === 280 EUR, APPLE Watch Series 4 40mm Cellular === 350 EUR, APPLE Watch Series 4 44mm Cellular === 390 EUR, APPLE Watch Series 4 Nike+ Sports Band, 44 mm === 320 EUR , APPLE Watch Series 4 Nike+ Sports Band, 40 mm === 280 EUR , Huawei Mate 20 Pro 128GB ===== 400 EUR, Huawei Mate 20 Pro 256GB ===== 440 EUR, HUAWEI P20 PRO 128GB === € 260 EUR, HUAWEI P20 PRO 256GB === € 280 EUR, Samsung Galaxy Note 9 128GB ==== 360 EUR, Samsung Galaxy Note 9 512GB ===== € 400 EUR, Samsung Galaxy S9 64 GB i Samsung Gear S2 Smartwatch ===== 260 EUR, Samsung Galaxy S9 128GB i Samsung Gear S2 Smartwatch ===== 280 EUR, Samsung Galaxy S9 256GB i Samsung Gear S2 Smartwatch ===== 300 EUR, Samsung Galaxy S9 Plus 64 GB i Samsung Gear S2 Smartwatch ===== 270 EUR, Samsung Galaxy S9 Plus 128GB i Samsung Gear S2 Smartwatch ===== 300 EUR, Samsung Galaxy S9 Plus 256 GB i Samsung Gear S2 Smartwatch ===== 330 EUR, Samsung Galaxy S8 64GB + GEAR VR ===== 200 EUR, Samsung Galaxy S8 128GB + GEAR VR ===== 230 EUR, Samsung Galaxy S8 Plus 64GB + GEAR VR ===== 220 EUR, Samsung Galaxy S8 Plus 128GB + GEAR VR ===== 240 EUR, zainteresirani kupac trebao nas kontaktirati na sljedeće: EMAIL: [email protected] , EMAIL: [email protected] , Whatsapp Chat: +27837724253 , Nazovite ili WhatsApp: +27837724253 ,

Prikaži sve...
23,424RSD
forward
forward
Detaljnije

Detalji predmeta Stanje Polovno Za platformu Xbox 360 Žanr Akcija Garancija na Ispravnost ! Predmet prodaje: Originalna Igra za X-Box 360 (Xbox One X enhanced) *** Tom Clancys Splinter Cell Convoction (disk ODLIČNO očuvan) *** Originalno pakovanje *** Knjizica *** Engleski 100 % ISPRAVNO ! OPIS Igre : Conviction je priča o tome kako je elitni vladin agent, Sam Fisher, pretvorio gorčinu svoje prošlosti u gorivo koje je pokrenulo svoju potragu za odgovorima. Godinama je Fisher bio van mreže i sam, jureći ubicu svoje kćeri. Ali trag ga vodi u Washington D. C. - posljednje mesto koje je ikada želio ponovo videti. Sada se Sam mora suprotstaviti ogromnim, bezličnim neprijateljima i boriti se protiv korumpirane vladine agencije koja ga je pretvorila u nemilosrdnog ratnika kakav je postao. Oslobođen ograničenja, sada mora nadmudriti, nadmudriti i nadjačati svoje neprijatelje da bi dobio ono što traži: istinu. Nikada ranije niste igrali Splinter Cell ovako. *************************************************************************** POGLEDAJTE I OSTALE MOJE PRODAJE http://www.limundo.com/Clan/romazr/SpisakAukcija http://www.kupindo.com/Clan/romazr/SpisakPredmeta 50/1 6/4

Prikaži sve...
forward
Detaljnije

DRŽAVA ili o pravičnosti Platon Imperija Novi Sad 415 str Platonova Država (Πολιτεία, Politeia, oko 380. p.n.e.) predstavlja jedno od najvažnijih dela antičke filozofije, kamen temeljac savremene politikologije, ali isto tako i izvanredno književno dostignuće koje vekovima zaokuplja pažnju kako stručne javnosti, tako i tzv. „običnog” čitaoca. Pojam idealističke filozofije ovim delom dobija svoju definiciju jer Platon pišući o idealnom državnom uređenju, ne govori o već postojećoj državi, već o onoj idealnoj koju bi tek trebalo stvoriti. Bertrand Rasel je prepoznao tri dela Države: Od I−V knjige Sokrat vodi raspravu o pravičnosti. Predstavljena je utopija idealnog društva i način obrazovanja čuvara države (vojnika). U VI i VII knjizi Platon definiše „filozofe” zato što oni predstavljaju idealne vladare takve zajednice. Filozofi moraju postati kraljevi ili kraljevi moraju postati filozofi. Alegorija o pećini predstavlja centralni deo čitave knjige u kome se raspravlja o prirodi našeg obrazovanja i potrebi za njim. Treći stalež čine radnici, seljaci, trgovci i robovi. Od VIII−X knjige raspravlja se o modalitetima najboljeg (i najgoreg) državnog uređenja: timokratiji, oligarhiji, demokratiji, tiraniji. Savremeni čitaoci i teoretičari percipiraju ovo Platonovo delo pre kao teoretsko, negoli praktično uputstvo za dobro upravljanje državom. Čak i 24 veka pošto je napisano, ono nam nedvosmisleno ukazuje na neraskidivu, reklo bi se, prirodnu vezu između političkih ciljeva i njihovog uticaja na svakodnevni život ljudi. K.S.N.

Prikaži sve...
699RSD
forward
forward
Detaljnije

PLATON - ODBRANA SOKRATOVA Novi sad 99 str Sokrat je predstavljao ideal moralnih vrlina: mudrosti, skromnosti, trezvenosti, umerenosti, pravičnosti, hrabrosti, nesavitljivosti; zastupao je čvrstu zakonitost nasuprot tiranima; daleko je bio od gramzivosti i vlastoljublja. Kao čovek, Sokrat je bio oličenje tih vrlina - mirni, smerni uzor vrline. Njegova ravnodušnost prema novcu potekla je iz njegove vlastite odluke; jer, prema običaju koji je vladao u njegovo doba, i on je mogao poučavati omladince da bi zarađivao, kao što su činili ostali učitelji...U njegovoj umerenosti u životu izražavala se takođe snaga svesti, ali ne kao veštački, izmišljeni princip već se ispoljavala kako kad, prema datim prilikama; u društvu sa drugima bio je bezbrižni veseljak. G. V. F. Hegel K.S.N.

Prikaži sve...
270RSD
forward
forward
Detaljnije

2 deo, odlicno ocuvan, prakticno nekoriscen

Prikaži sve...
400RSD
forward
forward
Detaljnije

Solidna s pečatima. Sifra adp29.3

Prikaži sve...
299RSD
forward
forward
Detaljnije

Monofazna peć unutrašnjih dimenzija 60x60cm u izuzetno dobrom stanju uz peć idu i plehovi za pečenje raznih dimenzija kao i ambalaža za pakovanje raznih dimenzija.

Prikaži sve...
41,000RSD
forward
forward
Detaljnije

SIMPOZIJUM ili O ljubavi etički spis - Platon Simpozij ili gozba Misao Novi Sad 90 str. 20 cm Ovaj dijalog dobio je ime po gozbi koju je u svo­me domu priredio mladi tragički pesnik Agaton kad je, u tragičkom nadmetanju, god 416. o Lenejama, prvi put stekao pobedu svojom tetralogijom. Gozba predstavlja vrhunac umetničkog razvitka Platonove ličnosti, ona je njegovo najveće umetničko delo, u ko­me se udruživanjem dijalektike i mitskoga uobličavanja otkrivaju najdublja saznanja. Ona je ogledalo Platonove mnogostrane ličnosti, jer se u njoj neraz­lučno udružuju dijalektičarska oštrina, prirodnjačka obdarednost posmatranja, besednička moć, pesnička mašta, misti carska snaga vizije..Miloš N.Đurić Platon – Gozba ili O Ljubavi Platon (427. – 347. p.n.e.) je jedan od najuticajnijih filozofa u istoriji. Napisao je 34 dijaloga i 13 pisama, s tim da mu se pripisuje još šest spisa koji, međutim, prema mišljenjima stručnjaka, nisu autentični. Osim što otkrivaju Platona kao izuzetnog filozofa, njegova dela ukazuju i na to da je bio naučnik, dobar poznavalac teologije, a zbog njihove literarne vrednosti svrstavaju ga i među najveće pisce. Što se tematike tih dela tiče, ona obrađuju sve aspekte ljudskog delovanja. Dijalog kao književnu formu dugujemo Platonu, a do danas niko nije uspeo da napiše lepše filozofske dijaloge od njega. Jedno od najvažnijih i najpoznatijih Platonovih dela svakako je Gozba. Ideje o ljubavi i lepoti, povezane s dobrotom i mudrošću, koje Platon iznosi u Gozbi, razotkrivaju čovekov put prema ostvarenju sebe kao celovitog i prosvetljenog bića, kroz neprestanu potrebu za samousavršavanjem i vladanjem sobom. Gozba istovremeno izražava duboki smisao klasične grčke etike i upoznaje nas s osnovnim principima helenske estetike. Kao takva, imala je neizmeran uticaj na brojne kasnije mislioce i stvaraoce još od antičkih vremena, a naročito na one iz razdoblja renesanse. Mnoštvo ideja kojima obiluje ovo Platonovo delo teško je samo nabrojati u jednom članku, zato ćemo pokušati da damo samo osnovne smernice čija je svrha zainteresovati čitaoce za štivo koje je nezaobilazna literatura u istoriji filozofije. UVOD Ovaj dijalog dobio je ime po gozbi koju je mladi pesnik Agaton priredio za svoje prijatelje 416. p.n.e., dan nakon što je njegova tetralogija po prvi put pobedila u tragičkom nadmetanju. U prologu saznajemo kako Glaukon sreće Sokratovog prijatelja, Apolodora, koji je priču o toj gozbi čuo od Aristodema, drugog Sokratovog prijatelja, pa ga Glaukon moli da mu je prepriča. Prema priči, Aristodem je tom prilikom susreo Sokrata lepo obučenog, što je dotični retko činio. Upitavši ga kuda će, Sokrat ga pozove kod Agatona na gozbu. Tamo pored Agatona nalaze Fedra, mladića kog je Sokrat zbog poštenja i zanimanja za filozofiju jako voleo, Pausaniju, uglednog i bogatog građanina i političara, cenjenog lekara Eriksimaha, poznatog komediografa Aristofana i druge goste. Po završetku večere Eriksimah predlaže da udalje sviračicu i da provedu veče u filozofskom razgovoru, a Fedar da svako održi govor o Erosu, bogu ljubavi. PRVI GOVORI Fedar, prvi govornik, iznosi pohvalu Erosu kao jednom od najstarijih, najčasnijih i najpodsticajnijih bogova. Njegov govor utemeljen je na Hesiodovim himnama, Parmenidovom učenju i orfičkim misterijama, prema kojima se Eros prilikom stvaranja sveta pojavljuje kao treće božanstvo, te s Haosom i Geom čini prvu trijadu bogova. Erosova podsticajna uloga vidljiva je iz toga što ljubav podstiče osećaj časti, hrabrost i junaštvo. Vojska koja bi se sastojala od onih koji tako ljube, bila bi nepobediva. Hvali one koji su pošli u smrt zbog ljubavi, Alkestidu, Orfeja, Patrokla i Ahileja. Pausanija se pita kog Erosa treba slaviti? Postoje dve Afrodite, boginje ljubavi – nebeska, uzvišena ljubav, i zemaljska, požudna. Isto tako postoje i dva Erosa, njihova pratioca. Eros stariji simbol je prave i čiste, uzvišene ljubavi, dok je Eros mlađi simbol slepe zaljubljenosti. Obični Eros označava svetovnu ljubav. To su oni koji ljube žene i muškarce, ljubeći telo više nego dušu. Njihov cilj je zadovoljiti požudu. Pausanija veliča nebesku ljubav koja navodi čoveka da izrazi ono najbolje, najhumanije što nosi u sebi. Kao primer navodi prijateljstvo između starijih i mlađih muškaraca. Ukoliko je ono izraz nebeskog Erosa, stvara čvrsta prijateljstva i omogućava da mladi ljudi postanu moralni i mudri, što je dobitak za društvo u celini. Istovremeno kritikuje koristoljublje i nemoral koji mogu da proizađu iz takvih veza ako su podstaknute požudom, i prouzrokuju ružne i nedostojne odnose. Eriksimahov govor utemeljen je na Empedoklovom učenju o četiri elementa: zemlji, vatri, vazduhu i vodi. U njima postoje međusobno suprotni kvaliteti: hladno i toplo, suvo i vlažno. Erosova moć, erotika, kosmička je sila koja ih međusobno privlači i drži na okupu. Ona deluje na sve što postoji: elementarne sile, biljke, životinje, ljude i bogove. Eriksimah je do toga došao zahvaljujući svom lekarskom zvanju. U prirodi tela postoje dva stanja: zdravo i bolesno. Poklanjati pažnju onome što telo čini zdravim je lepa ljubav, ugađati onome što može da dovede do bolesti sramotno je i tome se treba opirati. Otuda je medicina nauka o erotskim odnosima u telu, s obzirom na punjenje i pražnjenje. Dobar lekar je onaj koji u fiziološkim odnosima zna da zameni lošu ljubav dobrom, i na taj način omogući da se ono što je unutar tela u sukobu međusobno sprijatelji. To isto važi u gimnastici, u obrađivanju zemlje, u muzici, astronomiji i svim drugim veštinama. Svako zlo nastaje ako neko ne ugađa plemenitom Erosu. Zato je u svemu, radi dobra, potrebno delovati razborito i pravedno jer je to ono što donosi harmoniju i blaženstvo. Govori u Gozbi stvaraju utisak da se parovi govornika međusobno nadmeću. Fedrov govor bi u tom slučaju bio poput uvoda nakon koga snage odmeravaju Pausanija i lekar Eriksimah. Nakon njih slede umetnici Aristofan i Agaton, komediograf i tragičar. Aristofan zagovara religiju Erosa, tvrdeći da ljudi nedovoljno poznaju njegovu moć. Da bi se upoznala Erosova moć, treba upoznati ljudsku prirodu i ono kroz šta je ona prolazila od samog početka. Na temelju orfičkog učenja o razdvojenosti dva dela duše, smrtnom i besmrtnom, i čežnji za njihovim ponovnim sjedinjenjem, on iznosi groteskni mit. Ljudi su u početku bili celovita bića, okruglog oblika s četiri ruke i četiri noge, i dva lica okrenuta jedno od drugog. Postojala su tri roda ljudi, ne samo muški i ženski kao danas, već i androgeni – muško-ženski rod. Ti prvi ljudi bili su vrlo snažni i prkosni, i napali su bogove. Bogovi su ih na to, da bi im umanjili snagu, rasekli uzdužno po pola i uobličili u sadašnji oblik. Svaka polovina čeznula je za onom drugom, sastajala se s njom i pripijala uz nju. Od tada je u ljude usađena ljubav jednih prema drugima. Svaki je čovek prepolovljeno znamenje (simbolon). Svako traži svoju polovinu, srodnu dušu, a ta žudnja za celinom zove se ljubav. Eros nam pomaže tako što nas vodi prema onome što nam je srodno. Čovek treba da čini ono što mu dolikuje kako nas bogovi ne bi još jednom raspolovili. Ako se sprijateljimo s bogovima, pronaći ćemo svog komplementa, i tako se vratiti svojoj prvobitnoj prirodi. Ako to ne možemo, onda treba da nađemo onoga ko nam je po svojoj prirodi blizak. Agaton, peti govornik, na početku ukazuje na to da dotadašnji oratori nisu hvalili Erosa, nego su nazivali srećnima ljude zbog darova koje im ovaj bog daje. Potrebno je prvo reći kakav je to bog, a tek onda istaknuti njegove darove. Agatonov govor je poetska vizija. Zanosno, s puno pesničkih metafora i ukrasa, on iznosi prekrasnu pohvalu Erosu. Svi su bogovi blaženi, a Eros je najblaženiji jer je najlepši i najbolji. Najlepši je jer je najmlađi, ne voli starost i beži od nje. Uvek je s mladima i sam je večno mlad. Zbog svoje nežnosti ne hoda po tvrdoj zemlji već po srcima. U nežnim se srcima nastanjuje, dok od tvrdih beži. Najbolji je jer je najpravedniji, najrazboritiji, najhrabriji i najmudriji. Eros svima daje lepotu, ispunjava nas poverenjem, donosi blagost, izdašan je, milosrdan, brižan za dobre. Na kraju mu svi kliču i hvale ga. SOKRATOV GOVOR Pre nego čujemo o čemu govori Sokrat, potrebno je da se osvrnemo na prethodne govore da bi ukazali na nešto što se često ispušta iz vida prilikom tumačenja ovog dela. Radi se o tome da ni jedan od njih ne predstavlja Platonovo viđenje Erosa. Iz nerazumevanja toga proizlaze sve prisutniji komentari da je Platon opravdavao homoseksualne veze, kao i pozivanja na tzv. „platonsku ljubav” kojom se obično imenuje uzajamna privlačnost bez primese čulnosti. Zapravo, kroz ove govore Platon iznosi određena mišljenja koja su o ljubavi preovladavala u atinskom društvu, i to čini s dozom suptilne ironije vidljive kroz karakterne osobine i nastupe govornika. Fedar je još mlad i njegov govor je zapaljiv, ali mladalački naivan i s vidljivim nedostatkom iskustva. Pausanija govori o čistoti ljubavi, ali, poput iskusnog političara, iznosi svima dobro poznatu priču o običajnom moralu koji preovladava u Atini tog vremena. U skladu s tim, njegov govor nema dubinu i često je dvosmislen, dok istovremeno vlastitim ponašanjem odaje zaljubljenost u Agatona. Eriksimah preteruje u poklanjanju pažnje lekarskom umeću u koje je zaljubljen i koje doslovno primenjuje na sve ostalo, zbog čega mu se Aristofan podsmeva svojim štucanjem. Aristofanov govor je bizarna i groteskna komedija, koja, kao i svaka dobra komedija, počiva na zrncima istine, iako je to ne čini stvarnom. A Agatonov govor, iako građen poput prekrasne prštave fontane prepune virtuoznih pesničkih izraza i citata, u stvari je nelogičan, kontradiktoran sam u sebi, besmislen i isprazan. Naravno, u svakom od ovih govora postoji nešto što bi moglo da bude i jeste istinito, ali niko od govornika ne daje argumentovane dokaze za to. Platon hoće više od toga, zato u nastavku Sokrat ističe da su raniji govornici samo slavili Erosa, bez obzira na istinu ili neistinu, dok on namerava da govori samo istinu. Utvrdivši da Eros ne može biti ni lep ni dobar jer žudi za tim, Sokrat celu priču o Erosovim kvalitetima vraća na početak. Potom, umesto da održi vlastiti govor, prepričava dijalog s Diotimom, sveštenicom iz Mantineje u Arkadiji, koja ga je navodno podučila ljubavnim stvarima. Sokrat priča kako je Diotimi tvrdio da je Eros lep i dobar bog, ali ga je ona pobijala. Prepričano, dijalog je tekao ovako: – Je li onda Eros ružan i zao? – Bog s tobom, da li ono što nije lepo mora da bude ružno? Ili ono što nije mudro ludo? Zar nisi opazio kako ima nešto u sredini između mudrosti i neznanja? – Šta to? – Mišljenje, jer ako neko tačno misli, a ne zna da za to navede razloge, to nije ni znanje ni neznanje. Isto je s Erosom. On je u sredini između lepog i ružnog. – Ipak svi se slažu da je Eros veliki bog. – Ko to? Ima onih koji kažu da Eros nije bog. – Ko su ti? – Ti i ja. – Kako to? – Lako, zar nisi rekao da su bogovi srećni i lepi? A za Erosa si priznao da on zbog nedostatka dobrote i lepote žudi za tim. Kako bi onda on bio bog? – Šta je onda Eros? – Sredina između smrtnog i besmrtnog. – Kakvu moć ima? – Da objašnjava i donosi bogovima ono što dolazi od ljudi, a ljudima ono što dolazi od bogova. On ispunjava prostor između ljudi i bogova, tako da je njegovim posredstvom kosmos povezan. – Ko su mu otac i mati? Potom Diotima prenosi mit o gozbi bogova povodom rođenja Afrodite. Na toj gozbi začet je Eros od strane Pora, boga puta i izobilja, Metidinog sina (boginje pamćenja) i Penije, boginje oskudice i siromaštva. Otuda je Eros sin Puta i Oskudice, Obilja i Siromaštva, a pošto je začet na gozbi Afroditinoj, postao je njen pratilac. Kao spoj tih krajnosti ima sledeću sudbinu: uvek siromašan, bez obuće, bez kuće, spava na goloj zemlji, na vratima i putevima, i uvek je prijatelj potrebe. S druge strane, predsedava onima koji su lepi i dobri, hrabar je, drzak, iskusan lovac, dovitljiv, željan razboritosti, prijatelj mudrosti. Isti dan čas cveta, čas umire, ali i ponovno oživljava. Šta stekne uvek rastekne, nikad siromašan, nikad bogat. Eros je ljubav za lepotom, a po svojoj prirodi nalazi se na sredini između smrtnog i besmrtnog, neznanja i mudrosti, što znači da je Eros filozof. Bogovi ne traže mudrost jer je već imaju. Neznanje je samo sebi dovoljno i ne traži ono što misli da mu ne treba. Eros, dakle, pripada samo onima koji se nalaze u sredini između to dvoje. Diotima dalje objašnjava da nema ljubavi ni za polovinom, ni za celinom, kako tvrdi Aristofan u parodiji antropogenetskog mita, ako nisu neko dobro. Jer ljudi su spremni da odrežu i vlastitu nogu ako im to daje nadu u neko dobro. Postoje različiti oblici ljubavi. Jedni vole da stiču bogatstvo, drugi da pobeđuju u gimnastici, treći da budu zdravi, četvrti da nešto stvaraju, a svi ti oblici ljubavi, u završnici su ljubav prema dobru i sreći. Ljudi vole samo dobro i to tako da ono bude zauvek njihovo, što znači da ljubav ujedno teži i besmrtnosti. Naša priroda želi da rađa, ali ne u onom što je ružno i neprivlačno, već u lepoti. Erosu nije do posedovanja lepote, nego do stvaranja u lepoti. Svi ljudi žele da rađaju jer je to jedini način na koji ono što je smrtno može da učestvuje u besmrtnom. Tu želju vidimo i kod životinja. Kao i kod ljudi, njihova smrtna priroda teži što dužem učestvovanju u besmrtnosti, a to najbolje može preko ostavljanja potomaka. Međutim, ljudi mogu da rađaju telesno i duhovno. Velik je broj onih koji iz tih razloga naginju stvaranju slavnih i besmrtnih dela. Roditelji takve dece su pesnici, umetnici, filozofi, zakonodavci, državnici. Do ovog stepena spoznaje ljubavi mogu samostalno da dođu svi ljudi, kaže Diotima, ali on je samo priprema za Erosove misterije. Eros je personifikacija želje za stvaranjem koja vodi čoveka putem spoznaje. Taj put počinje u sferi osetilnog i stepenasto se uspinje sve dok ne dođe u sferu ideja. Prvi stepen je ljubav prema lepim telima. Potrebno je uvideti da tela nisu lepa sama po sebi, već manje ili više učestvuju u lepoti posredstvom simetrije i proporcija, i da je lepota nematerijalna. Drugi stepen je ljubav prema lepoti duše. Ona je iznad telesne lepote, jer ukoliko neko poseduje lepu dušu, ona će da zaseni telesne nedostatke. Treba uvideti da su moralne vrednosti i delovanje ono što dušu čini lepom, te da je potrebno razvijati vrline. To vodi ka tome da se lepota vidi u poslovima i dužnostima, pa je potrebno shvatiti da je telesna lepota neznatna u poređenju s njima. Treći stepen je ljubav prema mudrosti. Ona polazi od ljubavi prema pojedinačnim saznanjima, pesništvu, umetnosti, nauci, teologiji, itd. Treba uvideti da svaka od njih sadrži istu srž, odnosno da su samo različiti izrazi večnih i nepromenljivih ideja. Ko to uspe da razume, da učeći postepeno prepoznaje i izražava lepotu ideja, uvideće na kraju nešto što je po svojoj prirodi čudesno lepo: „nešto što je, prvo, večno i što ne postaje, niti propada, što se ne množi, niti nestaje; zatim, što nije s jedne strane lepo, a s druge ružno; ni danas lepo, a sutra nije; ni prema ovom lepo, a prema onom ružno; ni ovde lepo, a tamo ružno, kao da je samo za jedne lepo, a za druge ružno. Još nešto: neće mu se ta lepota pokazati kao kakvo lice, ni kao ruke, ni kao išta drugo što pripada telu; a ni kao kakav govor, ni kao kakvo znanje; a ni kao nešto što je sadržano u nečemu drugom, bilo to u živom biću, ili u zemlji, ili na nebu, nego kao nešto što je samo po sebi i sa sobom jednovrsno i večno.” Čovek, dakle, može i treba da se uzdigne do spoznaje ideja, jer je to put njegovog duhovnog razvoja. Jednom kada to uspe, treba da se oseti pozvanim da prema svetlu ideja uređuje svoj život i rad, i da u svetu pojava stvara lepotu i moralna dobra. Taj put vodi od telesne i čulne do prave filozofske ljubavi, koja predstavlja najveći stepen moralnosti, spoznaje i stvaralaštva. Ovako opisana uloga Erosa kao one snage koja vodi čoveka ne samo prema vrhuncu duhovne spoznaje, već, na temelju toga, prema boljem svetu i društvu u celini, razlog je zbog koga svaki čovek treba da poštuje Erosa i neguje ljubavnu umetnost. ALKIBIJADOV GOVOR I EPILOG Tek što je Sokrat završio svoj govor, na vrata dolazi veselo i pripito društvo na čelu s Alkibijadom, poznatom atinskom javnom ličnošću, vojskovođom, državnikom i diplomatom. Prilično pripit i okićen vencima, on dolazi da čestita Agatonu i ovenčava ga vencima sa svoje glave, a kad je primetio Sokrata, ovenčava i njega. Društvo traži od Alkibijada da i on drži govor, ali on ne želi da se pijan nadmeće s ostalima, a potom kaže da neće nikog drugog hvaliti osim Sokrata. Tako Alkibijad nastupa kao sedmi govornik, a svojom pojavom i govorom o osobinama Sokratovim otkriva da osobine Erosove o kojima je govorila Diotima najlepše mogu da se vide upravo kroz Sokratov primer. Priča o Sokratovim junačkim podvizima, karakternim osobinama, njegovom vladanju sobom u svim situacijama, svakodnevnim i nesvakidašnjim. Iz svega što iznosi proizlazi da je Sokrat savršen primer delatne filozofske ljubavi u neprestanom živom tragalačkom nastojanju da svet i on sam postanu bolji. Ovaj govor je praktična potvrda prethodnog izlaganja. Uskoro nakon što je Alkibijad završio, gozbi se pridružuje još jedna pripita družina i nastaje komešanje. Jedni gosti odlaze, a drugi počinju da razgovaraju u manjim grupama i ispijaju vino. Vremenom, većina preostalih zaspi. Zaspao je i Aristodem, a kad se probudio vidi da samo još Agaton, Aristofan i Sokrat uz piće razgovaraju o dramskoj umetnosti. Najzad su zaspali i Agaton i Aristodem. Sokrat, u osvit dana, još oran i svež, odlazi po običaju u Likej na jutarnje kupanje, da bi ostatak dana proveo kao i inače, a tek uveče otišao kući na spavanje. ZAKLJUČAK Iz Platonove Gozbe istovremeno zrači snaga ličnosti njenog autora koji se pokazuje kao majstor pisanja, povezujući na briljantan način osobine filozofa, logičara, humaniste, mistagoga, dramatičara, portretiste, humoriste, ali prvenstveno otmenog helenskog aristokrate, ne samo po rođenju, već i po vlastitoj prirodi. S druge strane, oduševljavaju ideje koje iznosi i koje unose svetlo spoznaje na puteve kojima niko drugi nije putovao s takvom lakoćom i sigurnošću. Njegov Eros simbol je kreativne stvaralačke snage čiji koren leži u najmoćnijem ljudskom osećanju, ljubavi, i prometejskoj potrebi za lepotom i duhovnim visinama. Ta nas snaga u stalnoj želji za stvaranjem vodi stepenicama spoznaje i pročišćenja. Kao pravi mistagog, Platon pred nama postepeno razotkriva tajne ljubavi prema mudrosti i put kojim duša nužno prolazi do vlastitog ostvarenja. Putujući iz neimaštine u obilje i iz obilja u neimaštinu, iz zadovoljstva u nezadovoljstvo i obratno, duša se postepeno probija do onog apsolutnog. Na tom putovanju lepota joj služi kao Arijadnina nit koja je kroz lavirint telesnih pojava vodi prema planu ideja, arhetipova. Nakon mnogih nastojanja, ona ostavlja iza sebe sve tantalovske i sizifovske zamke čulnih obmana i prazninu nikad sasvim ispunjenih želja. Probija se i kroz krug relativne spoznaje u kojoj ostaju zatvorene naučne gnoseologije i discipline, i konačno dolazi do nivoa apsolutnog bića. Za Platona filozofija je istovremeno i nauka i umetnost zato što ne može da se nauči, već mora da se doživi. Ništa se ne dobija ukoliko samo beremo plodove tuđih spoznaja. To nije obična radoznalost, već mudrost koja sazreva snagom ljubavi, kao rezultat neprestanog rada na razvoju samoga sebe. medjas Autor: Jerko Grgić

Prikaži sve...
370RSD
forward
forward
Detaljnije

PS3 igra - SOULCALIBUR IV, Blu-Ray Disc, original disk bez original kutije i knjižice, dobro očuvan sa ipak nekoliko ogrebotina, oznaka : BLUS-30160, stanje kao na slikama ... Lično preuzimanje : KOD MENE KUĆI u BG na Senjaku ! Slanje : Post Express-om o trošku kupca ! ***** Pogledajte i ostalu moju prodaju na Kupindu, možda nađete nešto interesantno : http://www.kupindo.com/Clan/nin2/SpisakPredmeta

Prikaži sve...
711RSD
forward
forward
Detaljnije

NARODNA KNJIGA PRVO izdanje iz 1955. godine. Ćirilica. Naslovnica Đorđe Simić. odlično očuvana na par mesta podvučen tekst

Prikaži sve...
1,990RSD
forward
forward
Detaljnije
Nazad
Sačuvaj